عنوان پست مدير كل
1- ايجاد هماهنگي بين كليه واحدهاي اجرايي در سطح استان
2- نظارت بر اجراي كليه طرحهاي تملك سرمايه اي ( استاني و ملي ) و اقتصادي و اجتماعي
3- پيروزي و اعمال سياستهاي كلي سازمان جنگلها و مراتع در جهت حفاظت و نگهداري و بالا بردن ارزش كمي و كيفي جنگلها و مراتع استان
4- ايجاد حسن تفاهم و جلب همكاري مقامات استانداري و قضايي استان در جهت اعمال هر چه بهتر و مقررات قانوني در منطقه
5- اعمال مديريت منسجم در جهت يكپارچگي كليه بخشهاي منابع طبيعي به منظور حداكثر استفاده از پتانسيلهاي موجود
6- اعمال مديريت در جهت بكارگيري و استفاده از امكانات ساير ارگانها و نهادهاي استان
7- نظارت بر تهيه و اجراي برنامه هاي ترويجي و آموزشي به منظور شناساندن اهميت منابع طبيعي و حفاظت آنها
8- نظارت بر اجري صحيح مقررات و قوانين و آئين نامه ها در بخش منابع طبيعي و شركت در كمسيونهاي مواد 33-32-31 لايحه قانوني
نحوه واگذاري و احيا اراضي
9- نظارت بر تهيه و تنظيم بودجه برنامه اي با توجه به پتانسيل و توان اجرايي منطقه
10- مطالعه و بررسي گزارش ها و اظهار نظر ها دربخش منابع طبيعي و انتخاب و بكار گيري بهترين آنها
11- مطالعه و بررسي جهت ارائه طرح ها و پروژه هاي نوين در بخش منابع طبيعي
12- استفاده از همه نيروها و پيسنل اداره كل به تناسب قدرت اجرايي و توان كاري و خصوصيات اخلاقي آنها
13- همكاري با سازمان جهاد كشاورزي استان در كل مسائ منابع طبيعي به منظور حمايت و سرويس رساني و اخذ كمك در همه زمينه ها
14- ارزشيابي عملكرد و پروژه هاي مصوب و نيز عملكرد نيروها در طول سال
15- تهيه گزارشات از عملكرد طرحها و پروژه هاي عمراني و ارسال آنها براي مقامات مافوق
16- انجام ساير امور اداري طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف معاون برنامه ريزي و پشتيباني :
1- تشخيص و تعهد اسناد مالي اداره كل
2- نظارت بر مسائل مالي با توجه به قوانين
3- نظارت و ارائه براي امورات اداري شامل جذب ، استخدام ، بازنشستگي ، مرخصي ، گزارش كار و غيره در ارتباط با پرسنل
4- تأييدنهايي احكام پرسنلي ، نظارت بر حسن اجراي قوانين و مقررات در خصوص پرسنل
5- نظارت و هماهنگي امورات پشتيباني و خدماتي اداره كل با ساير واحدها
6- پيگيري امور وربوط به بودجه ريزي
7- پيگيري موافقتنامه هاي استاني شامل تملك سرمايه و هزينه اي
8- پيگيري تسهيلات بانكي مربوط به پروژه هاي منابع طبيعي و بيمه طرحها
9- نظارت و پيگيري جذب درآمدهاي قانوني
10- نظارت بر تخصيص اعتبارات به واحدهاي تابعه
11- مسؤليت كميسيون معاملات و خسارت در اداره كل
12- بررسي و پيگيري مشكلات اداري و مالي و طرحهاي واحدهاي ستادي و شهرستان
13- تهيه گزارشات مالي ، اداري ، آماري ، و عملكرد اداره كل
14- پيگيري طرحهاي تهيه شده توسط دفاتر فني و تأمين اعتبار براساس قوانين بودجه
15- ابلاغ دستور العملهاي قانون بودجه به واحدها
16- نظارت و ارزشيابي عملكرد بر اساس برنامه هاي مصوب
17- شركت در كمسيونها شوراس اداري و اموراتي كه ارجاع مي گردد
18- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف رئيس اداره واگذاري و مميزي اراضي
1- برنامه ريزي و نظارت بر اجراي قانون ملي شدن جنگلها و مراتع شامل شناسايي و تشخيص نقشه ، انتشار آگهي ، اخذ سند مالكيت و مكانيزاسيون
2- مطالعه و بررسي قوانين و بخشنامه هاي موجود در خصوص تعيين تكليف اراضي اختلافي ، اصلاح و بازنگري سوابق سنواتي
3- بررسي و نظارت بر آراء صادره از هيأتهاي تعيين تكليف اراضي اختلافي ، اصلاح و بازنگري سوابق سنواتي
4- برنامه ريزي و پيگيري لازم به منظور شناسايي استعداد اراضي تكميل پرونده و ارجاع به كميسيونهاي مربوطه
5- مطالعه و بررسي و نظارت بر صدور استعلامات توسط ادارات منابع طبيعي تابعه
6- مطالعه و بررسي اثرات اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي واگذاري اراضي در اجراي مواد 31 و 32
7- آموزش پرسنل به منظور رفع مشكلات اجرايي طرحها و پرونده هاي امور اراضي
8- برنامه ريزي و پيگيري لازم به منظور انعقاد قرارداد اجاره طرحها ، واريز وجوه مورد اجاره و انتقال قطعي اسناد اراضي مورد واگذاري با توجه به دستورالعملهاي موجود
9- مطالعه و بررسي قوانين موجود و درخواستهاي متقاضيان واگذاري زمين و وضعيت حقوقي و ثبتي اراضي مورد درخواست و تكميل پرونده
10- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف كارشناس مسؤل بهره برداري
1- بررسي و مطالعه كليه امور مربوط به بهره برداي بخشهاي مختلف و منابع توليدي ( قطع و تبديل ، خروج و انتقال فراودرده ها )
2- ارائه نظريات در رابطه با مناب ترين وسايل و ابزار كار بهره برداري و نحوه به كارگيري آنها
3- بررسي و تحقيق و نظارت در كاربرد ماشين آلات و تجهيزات مورد استفاده در امر بهره برداري ( قطع ، تبديل ، خروج و حمل و نقل )
4- شناسايي بهترين شيوه هاي بهره برداري با بهره گيري از شيوه هاي رايج در ساير كشورها
5- بررسي و نظارت در امر شبكه بندي راههاي جنگلي تعبيه شده و در دست اجرا
6- شناسايي بهترين روش استحصال فراورده هابا توجه به امكانات و عوامل موجود
7- بررسي و مطالعه درجه بندي فراورده هاي جنگلي و آموزش به منظور دسته بندي صحيح فراورده ها
8- بررسي و مطالعه و ارائه طرح جهت اقتصادي ترين روش قطع و تبديل و خروج در راستاي بهبود كيفيت و كاهش ضايعات و خسارت بر عرصهو عناصر جنگلي
9- همكاري با كارشناس مسؤل برنامه ريزي در مورد بررسي و تهيه طرحها
10- تهيه و تنظيم و تحليل گزارشات كارشناس و ارائه طرحهاي لازم و انجام ساير امور مرتبط با وظايف فوق جهت امور بهره برداري
11- همكاري بت ساير كارشناسان دفاتر ستادي جهت هماهنگي امور بهره برداري
12- بررسي و رسيدگي به امور معادن و نظارت لازم بر آن در خصوص اكتشاف و بهره برداري از معادن واقع در عرصه هاي ملي
13- نظارت بر امر درجه بندي فراورده هاي جنگلي و مرتعي و آموزشهاي لازم و بررسي اقتصادي ترين شيوه هاي كاهش تخريب چوب آلات
14- نظارت بر چگونگي وصول عوايد دولت از مجريان طرحهاي جنگلداري و خارج از آن و درآمدهاي وصولي محصولات فرعي و معادن
15- همكاري در تشكيل شركت تعاوني جنگل نشينان و هدايت آنها در اجراي بهينه طرحهاي جنگلداري
16- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف كارشناس مسؤل حقوقي
1- مطالعه و تحقيق در خصوص قوانين و مقررات منابع طبيعي
2- برنامه ريز و نظارت بر وظايف ساير كارشناسان حقوقي اعم از اداره كل و شهرستانها
3- طرح دعوي و شكايت و دفاع و تنظيم لايحه
4- تعقيب و پيگيري دعاوي و شركت در جلسات دادرسي و قرارهاي كارشناس و معاينه محل
5- پيگيري اجراي احكام صادره در مراجع مختلف قضايي ، ديوان عدالت اداري و مراجع حل اختلاف
6- اعلام نظر و ارائه مشاور به مديريت و ادارات مختلف ستادي و شهرستانها از طريق شركت در كميسيونهاي مختلف
و شوراها و اضهار نظر حقوقي در مسائل ذيربط
7- آموزش قوانين و مقررات مربوط به كارشناسان حقوقي و ساير همكاران
8- همكاري با گروههاي بازرسي و ساير واحدهاي اداره كل
9- پاسخگويي به شكايات
10- انجام ساير امور طبق دستور مافوق
شرح وظايف كارشناس مسؤل طرح و برنامه
1- كمك و تشريع مساعي در انجام امور محوطه به ماون برنامه ريزي و پشتيباني اداره كل
2- نظارت بر حسن اجراي كليه امور مربوط به طرح و برنامه ريزي بودجه اداره كل
3- مطالعه ، تحقيق و بررسي و تعيين و پيشنهاد و اولويت اجراي برنامه ها و طرح ها و پروژه هاي مرتبط اداره كل طبق وظايف مصوب
4- مطالعه و بررسي امور مربوط به بودجه بندي و بودجه ريزي طرحها و برنامه ها و تطابق آن با بودجه هاي برنامه اي و صدور دستورالعملهاي
لازم و ضروري در مورد تنظيم بودجه اداره كل
5- تهيه و تنظيم و ارسال پيش نويس موافقت نامه طرحهاي در دست تهيه و اجراي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان جهت مبادله
موافقت نامه و پيگيري لازم تا مرحله تصويب
6- مطالعه و بررسي برنامه ها و طرحهاي منابع طبيعي تدوين شده و تكميل شده و تعديل برنامه هاي حال و آتي استاني
7- بررسي و نظارت بر عملكرد اجرايي طرحها و پروژه ها و تطبيق آن با اهداف برنامه و اهداف مندرج در موافقت نامه ساليان و تجزيه و تحليل و مقايسه پيشرفت كار با اهداف پيش بيني شده
8- همكاري و شركت در گردهماييها و جلسات گروههاي برنامه ريزي كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت بخش منابع طبيعي استان
9- هدايت و نظارت بر چگونگي اجراي تعهدات درآمدي اداره كل
10- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف بازرس
1- مطالعه و تحقيق در مورد برنامه هاي بازرسي مستمر ، دوره اي و يا موردي براي سنجش ميزان مطابقت ( عمل و عملكرد ) اقدام كنندگان
و مجريان با توجه به اهداف و برنامه ها و دستورالعملها ، تجزيه و تحليل آنها
2- بازرسي از عملكرد كاركنان و مسؤلين ادارات و سنجش ميزان رضايت مردم از واحدهاي اجرايي
3- تهيه گزارش نوبه اي در فواصل زماني معين به تشخيص مدير كل
4- مطالعه و تحقيق و انجام در مورد گزارشهاي بازرسي انجام شده بوسيله سازمان بازرس هاي نظارتي و ارائه پاسخهاي لازم
5- كشف مفاسد اداري از طريق بازرسي هاي آشكار و پنهان و ارائه گزارشهاي لازم به مقام مافوق
6- شركت در كميسيونهاي مربوطه
7- همكاري با گروههاي بازرسي سازمانهاي نظارتي
8- دريافت شكايات حضوري و مكتوب مردم و بررسي و تحقيق پيرامون صحت و سقم آن و پيگيري تا اخذ نتيجه نهايي به منظور پاسخگويي به شاكي
9- پيگيري و اخذ نظرات و پيشنهادات واحدهاي تخصصي اداره كل و ادارات تابعه در ارتباط با شكايات واصله به منظور رسيدگي و اعلام پاسخ به شاكيان
10- انجام ساير امور اداري طبق دستور مقام مافوق
وظايف اداره مميزي اراضي
براساس ماده يكم قانون ملي شدن جنگلها و مراتع كشور ، مميزي اراضي عبارت از شناسايي و تشخيص عرصه و اعياتي جنگلها و مراتع ،بيشه هاي طبيعي و اراضي جنگلي به منظور تعيين حدود و ثغور دائمي آنها از مستثنيات قانوني اشخاص بر اساس تبصره 3 ذيل ماده 2 قانون مذكور شامل عرصه و محاوط و تأسيسات و خانه هاي روستايي و همچنين زمينهاي زراعي و باغهاي واقع در محدوده اسناد مالكيت جنگلها و مراتع كه تا تاريخ 41/10/27 ، احداث شده اند مي باشد .
اهداف :
1- تعيين تكليف و تفكيك مالكيت و حقوق دولت از مستثنيات اشخاص
2- تحقيق بخشيدن به اهداف سازمان حفظ ، احياء ، توسعه و بهره برداري صحيح از منابع طبيعي
3- شناسايي ، تشخيص و اعمال حاكميت دولت بر عرصه هاي جنگلي ، مرتعي و بيشه هاي طبيعي
4- ايجاد زمينه مناسب براي جلوگيري از تخريب و تجاوز به اراضي ملي
5- فراهم نمودن زمينه هاي جلب مشاركت و سرمايه گذاري در عرصه هاي منابع ملي
6- دستيابي به آمار دقيق مساحت منابع ملي و مستثنيات در سطح كشور
اهداف اصلي :
1- شناسايي ئو تشخيص عرصه هاي منابع ملي و مستثنيات بر اساس سوابق ثبتي و مستندات قانوني و نقشه بردارياز عرصه هاي مورد شناسايي و تنظيم گزارش تشخيص
2- انتشار آگهي گزارشات تشخيص در روزنامه هاي كثير الانتشار و محلي و الصاق در معابر عمومي براي اطلاع مردم
3- رسيدگي به اعتراضات اشخاص نسبت به آگهي تشخيص در هيأتهاي تعيين تكليف اراضي و صدور رأي لازم
4- اصلاح سوابق اجرايي سنواتي بر اساس مجوزهاي قانوني صادره توسط هيأتها و مراجع قضايي
5- صدور اسناد مالكيت منابع طبيعي ملي شده و تثبيت حاكميت دولت بر آن
شرح وظايف رئيس اداره واگذاري و مميزي اراضي
1- برنامه ريزي و نظارت بر اجراي قانون ملي شدن جنگلها و مراتع شامل شناسايي و تشخيص نقشه ، انتشار آگهي ، اخذ سند مالكيت و مكانيزاسيون
2- مطالعه و بررسي قوانين و بخشنامه هاي موجود در خصوص تعيين تكليف اراضي اختلافي ، اصلاح و بازنگري سوابق سنواتي
3- بررسي و نظارت بر آراء صادره از هيأتهاي تعيين تكليف اراضي اختلافي ، اصلاح و بازنگري سوابق سنواتي
4- برنامه ريزي و پيگيري لازم به منظور شناسايي استعداد اراضي تكميل پرونده و ارجاع به كميسيونهاي مربوطه
5- مطالعه و بررسي و نظارت بر صدور استعلامات توسط ادارات منابع طبيعي تابعه
6- مطالعه و بررسي اثرات اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي واگذاري اراضي در اجراي مواد 31 و 32
7- آموزش پرسنل به منظور رفع مشكلات اجرايي طرحها و پرونده هاي امور اراضي
8- برنامه ريزي و پيگيري لازم به منظور انعقاد قرارداد اجاره طرحها ، واريز وجوه مورد اجاره و انتقال قطعي اسناد اراضي مورد واگذاري با توجه به دستورالعملهاي موجود
9- مطالعه و بررسي قوانين موجود و درخواستهاي متقاضيان واگذاري زمين و وضعيت حقوقي و ثبتي اراضي مورد درخواست و تكميل پرونده
10- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
وظايف اداره ترويج و مشاركت مردمي اداره كل منابع طبيعي استان
1- تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي ترويجي و مشاركت مردمي جهت بهره برداران عرصه هاي منابع طبيعي و اقشار مختلف جامعه خاص منطقه
2- شناسايي و جمع بندي مسائل و مشكلات بهره برداران عرصه هاي منابع طبيعي و اولويت بندي آنها جهت تأمين نيازهاي ترويجي آموزشي و مشاركتي
3- برقراري ارتباط مستمر با مؤسسات تحقيقاتي و مراكز علمي و دانشگاهي داخل كشور به منظور پيشبرد برنامه هاي ترويجي و مشاركتي
4- برنامه ريزي در جهت اجراي آموزشهاي رسمي ( كار - دانش ) با هماهنگي آموزش و پرورش استان
5- برنامه ريزي در جهت اجراي امور آموزشي ترويجي و مشاركتي رسانه هاي ارتباط جمعي در زمينه هاي مختلف مورد نياز بهره برداران عرصه هاي منابع طبيعي استان
6- برنامه ريزي به منظور استفاده از نيروي مردمي در امور ترويج و مشاركتي تحت عنوان مروجين افتخاري در مناطق روستايي و عشايري استان
7- برگزاري و شركت در نمايشگاههاي آموزشي و ترويجي به مناسبتهاي مختلف
8- برنامه ريزي در جهت اجراي آموزش بهره برداران منابع طبيعي به منظور ارتقاء سطح دانش بينش و مهارتهاي فني و حرفه اي استان
9- نياز سنجي و پيگيري تهيه و تدارك مواد كمك آموزشي در سطح استان
10- برگزاري گردهمايي ها و همايش علمي ، فني و تخصصي در امور ترويج و مشاركت مردميمنابع طبيعي با هماهنگي دفاتز ستادي ذيربط
11- برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي فرهنگي ، هنري و بازدهي ترويجي و آموزشي جهت بهره برداران و ساير اقشار جامعه در سطح استان
12- تهيه و پيشنهاد بودجه برنامه هاي ترويجي و مشاركت مردمي
13- شركت در تهيه و اجراي طرحهاي مختلف منابع طبيعي از لحاظ بررسي مسائل آموزشي ترويجي ذيربط
14- نظارت و ارزشيابي در اجراي طرحهاي مختلف ترويجي و مشاركت مردم در سطح شهرستانهاي استان
15- برنامه ريزي در احداث قطعات شاهد ترويجي در زمينه منابع طبيعي
16- زمينه سازي به منظور تشكيل تعاوني هاي مختلف منابع طبيعي ، توسعه و كسترش آن در سطح استان
17- پيگيري در امور حمايت و بهره گيري از تسهيلات بانكي در جهت پيشبرد فعاليتهاي مشاركت مردمي و تعاونيهاي مختلف منابع طبيعي در سطح استان
18- پيگيري و انجام ساير وظايف ارجاعي در راستاي اهداف دفتر ترويج و مشاركت مردمي ساززمان
شرح وظايف رئيس اداره جنگلداري و جنگل كاري
1- راهنمايي ، مطالعه و نظارت بر تهيه طرحهاي جنگلداري ( مديريت منابع جنگلي ) جنگل كاري ، ذخيره گاه هاي جنگلي ، مديريت منابع بذر ، باغ بذر ، نهالستانها ، توليدات نهالهاي جنگل كاري با متدهاي جديد ، طرحهاي پرورشي و طرحهاي جامع چند منظوره
2 - برنامه ريزي در جهت تنظيم بودجه و اعتبارات و برنامه هاي مالي با توجه به سياستهاي سازمان و همكاري در تنظيم موافقت نامه ها با سازمان مديريت و برنامه ريزي
3- مطالعه و بررسي و برنامه ريزي به منظور كاهش هزينه خسارتهاي اكولوژيكي و زيست محيطي و مديريت پايدار مراتع( جنگلها و ... )
4- مطالعه و ارائه راهكارهاي مناسب جهت تحول شيوه هاي مدون در جنگل كاري مدرن و تكنيكهاي جديد توليدات و دستيابي به بهترين روش و زمان اعمال آنها در مطالعات و اجراي طرحها در حوزه مسؤليت
5- مطالعه و بررسي و برنامه ريزي برگزاري سمينارهاي فني و آموزشي و كلاسه هاي مرتبط
6- بررسي گزارشهاي واصله و تهيه و تنظيم گزارشات و ارسال و ارائه آن به مقام مافوق
7- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
اداره فني جنگلداري و جنگل كاري
شرح وظايف :
1- توليد نهال :
در اين استان دو نهالستان به نامهاي چهارتخته ( 5 كيلو متري شهركرد ) و نهالستان لردگان (واقع در شهرستان لردگان ) وجود دارد كهساليانه با توجه به نيازهاي اداره كل و متقاضيان بخش دولتي و خوصي بيش از 1/5 ميليون نهال از انواع گگونه هاي مثمر و غير مثمر قبيل گرد ، بادام ، توت ، سنجد ، افرا ، بان گنجشك ، كاج تهران ، سرو خمهه اي ، سرو ره اي و ير مي نمايد .
2-مور جنگل كاري :
- حفاظت و نگهداري و مراقبت در امور طرحهاي جنگلداري و سنواتي طبق طرحهاي مصوبه و توسعه آنها و واكاري در قسمتهاي مورد لزوم جنگل كاري شده .
- تهيه طرحهاي جنگل كاري و پاركهاي جنگلي و اجراي آنها جهت بخشهاي حقيقي يا حقوقي با هدف بهره برداري و يا فضاي سبز و تفرجگاه
- واگذاري عرصه هاي منابع ملي به متقاضيان جهت جنگل كاري با گونه گردو ، بادام ( طرحهاي مشاركت مردمي ) كه در اين راستا ضمن
واگذاري زمين به متقاضيان ، نهال بصورت رايگان در اختيار متقاضيان قرار داده خواهد شد كه پس از تصويب طرح مجري جهت در سافت وام از
طريق تبصره 3 به بانك معرفي مي شود .
3- تهيه طرحهاي جنگلداري و اجراي آنها
- تهيه طرحهاي جنگلداري و اجراي آنها
- حفاظت و نگهداري و مراقبت از جنگلهاي طبيعي در قالب طرح مصوبه و خارج از طرح در سطح استان با هماهنگي واحدهاي منابع طبيعي در شهرستانها
- عمليات احيا در نقاط باز جنگلها با انتقال و كشت نهال مناسب و يا بوسيله كاشت مستقيم بذر در عرصه هاي باز
- جنگلها
شرح وظايف اداره امور اداري و پشتيباني
1- تقسيم كار ، هدايت و رهبري و كنترل و نظارت بر كاركنان تحت سرپرستي
2- اجراي خط مشي تعيين شده و اتخاذ تدابير لازم به منظور حسن انجام كار
3- شركت در جلسات و مطالعه قوانين و مقررات و پيش بيني امكانات مورد نياز
4- ايجاد هماهنگي و تماس با مسؤلين و تأئيد و امضاء اسناد مدارك
5- نظارت بر چگونگي اجراي وظايف پرسنل تحت سرپرستي و ايجاد هماهنگي بين آنها
6- كنترل و نظارت بر حسن اجراي قوانين ، بخشنامه ها ، آئين نامه ها و ظوابط اجرايي
7- نظارت در تهيه آمار پرسنلي و پيش بيني ملزمات اداري
8- نظارت بر امر حضور غياب كاركنان
9- نظارت بر ارزشيابي سالانه كاركنان تحت سرپرستي
10- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف كارگزين
1- همكاري با كارگزين مسؤل به منظور صدور احكام ارتقاء انتقال ، مأمور به خدمت و ...
2- تهيه پي نويس نامه هاي اداري
3- تهيه و تنظيم آمار و اطلاعات مورد نياز سازمان مطبوع
4- تشكيل و كنترل اوليه افراد هنگام استخدام برابر آئين نامه ها و مقررات اداري
5- كنترل حضور و غياب ، مرخصي هاي پرسنل ، بررسي دادخواستهاي پرسنل از قبيل وام ، بيمه ، بازنشستگي ، تحصيل و غيره
6- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف پست سازماني رئيس اداره حفاظت و حمايت
1- مطالعه و بررسيروشهاي مؤثر و پيشرفته براي حفاظت و حمايت از عرصه هاي منابع طبيعي
2- سازماندهي و ايجاد هماهنگي فيمابين اداره حفاظت و حمايت و ساير ادارات ستادي و اجرايي استان به منظور انجام امور محوله
3- هماهنگ نمودن برنامه هاي اجرايي حفاظت و حمايت از عرصه هاي منابع طبيعي در جهت سياستهاي اجرايي سازمان مطبوع
4- تهيه طرحهاي توجيهي و تفضيلي اجرايي براي حفاظت و حمايت از عرصه هاي منابع طبيعي
5- رعايت دقيق آئين نامه ها ، بخشنامه ها و دستورالعملهاي اجرايي صادره در حوزه وظايف نظارت بر حسن اجراي آنها
6- تهيه و تدوين برنامه هاي مناسب در قالب سياستهاي كلان حفاظتي و حمايتي بمنظور مشخص ساختن نقش كليه دستگاههاي اجرايي اعم از لشكري و كشوري استاني جهت جلوگيري و برخورد با عوامل تخريب
7- برآورد اعتبارات لازم جهت اجرايي نمودن طرحهاي حفاظت و حمايت و تهيه طرح توزيع بودجه ساليانه براساس اهداف و سياستهاي حائز اولويت
8- ساماندهي و سازماندهي نيروهاي حفاظت و حمايت در جهت تجهيز و بهينه سازي ساختار آنها
9- جمع آوري آمار و اطلاعات مربوط به تخريب و عوامل آن جهت تشخيص مناطق بحراني و برنامه ريزي و مقابله با عوامل تخريب
10- برنامه ريزي در جهت به كار گيري قابليتها و توانمنديهاي درون بخشي و برون بخشي در امر حفاظت و حمايت
11- انجام گشت و مراقبت در حوزه استحفاظي استان و تهيه گزارش و صورتمجلس و ارائه به مافوق
12- ارتقاء كمي و كيفي امور وربوط
13- شركت در جلسات و گردهمايي هاي مربوط به امور حفاظتي و حمايتي
14- شركت در برنامه ها و دورهاي آموزشي و ترويجي جهت ارتقاي دانش فني
15- جمعبندي و ارسال گزارشات موردي و دوره اي ( ماهيانه ، فصلي ، نيم فصل ، ساليانه و ... )
16- پيگيري و تعقيب چگونگي اجراي احكام صادره در خصوص تخلفات
17- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف رئيس اداره مرتع
1- مطالعه و همكاري در برنامه ريزي دوره اي احيا و اصلاح مراتع و انجام امور طرح در برنامه ساليانه مرتع
2- تنظيم برنامه هاي مميزي و تهيه طرحهاي مرتع داري و پروژه هاي اجرايي
3- نظارت بر اقدامات هيأتهاي مميزي بر اساس دستورالعمل ابلاغي
4- شركت در كميسيون بند 42 و دستورالعمل مميزي در كميسيون بند 49
5- برنامه ريزي كار و هدايت كارشناسان تحت سرپرستي
6- مطالعه و بررسي راههاي مطلوب عمليات نظارتي و اجرايي و اصلاح و تصويب طرحهاي مرتع داري
7- بررسي و اعلام نيازهاي تحقيقاتي بخش مرتع در استان
8- تنظيم برنامه هاي نظارت بر اجراي طرحهاي مرتع داري و واگذاري طرحهاي مربوطه به بخش خصوصي
9- دريافت گزارشات كارشناسان بخش و درخواستها و شكايت بهره برداران و بررسي و پيگيري آنها
10- برنامه ريزي و پيگيري جهت بيمه مراتع و تعاوني هاي مرتع داري
11- تهيه و تنظيم آمارها و اطلاعات مورد نياز و ارسال گزارشات مربوطه به مقام فوق
12- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
اداره بهره برداري
شرح وظابف :
1- شناسايي پتانسيل هاي موجود استعداد بالغوه بهره برداري ار محصولات فرعي جنگل و مرتع در سطح استان . در سطح استان سقز، كتيرا ، گزانگبين و باريچه در سطح وسيع برداشت مي شود .
2- تعيين اولويتهاي بهره برداري با در نظر گرفتن حق اولويت به روستائيان و عشاير محلي و تعاوني بهره برداري و شوراهاي اسلامي وشناسايي بهره برداران سنتي و هدايت آنها در جهت بهره برداري فني و صحيح
3- تهيه طرحهاي بهره برداري با ماحوظ داشتن حفاظت از منابع طبيعي با مشاركت مردم و مسائل اشتغال زايي و كسب درآمد ارزي براي دولت و بالا رفتن درآمد روستائيان و عشاير
4- نظارت دقيق بر عمليات بهره برداري و همچنين نظارت بر عمليات بهره برداري و همچنين نظارت بر اجراي تعهدات احيايي بهره برداري
5- صدور پروانه حمل براي محصولات جنگل و مرتع در شهرستانها و مركز استان به منظور كنترل ميزان برداشت و حمل محصولات فرعي
6- اجاره عرصه هاي واجد محصولات فرعي از جمله سقز ، كتيرا، گزانگبين و غيره
7- صدور پروانه بهره برداري از محصولات جنگل و مرتع و انعقاد قرارداد با پيمانكاران
8- بررسي استعلامات بهره برداري ارمعادن شن ، سنگ ، آهك ، ماسه و گچ كه از دفتر فني استانداري به اداره كل مي رسد و بازديد از
اراضي مورد استعلام توسط كارشناسان استان در شهرستانها و تهيه پاسخ لازم
9- بازديد از معادن به منظور بهره برداري از مناطقي كه اداره كل معادن و فلزات و اداره صنايع استعلام مي نمايند و اخذ تعهدات لازم را بهره برداري و تهيه پاسخ و ارسال به اداره كل معادن
10- نظارت بر امور فروش مواد بازداشتي بر اساس تعرفه نرخ ( ذغال ، چوب ، هيزم ، كرفس )
اداره فني و مهندسي
شرح وظايف :
1- نقشه برداري منابع ملي و اراضي مرزوعي و مستحدثات و غيره از پلاكهاي موجود به منظور تهيه برگ تشخيص موضوع ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداري ( ماده 3 قانون حفاظت از ذخاير جنگلي كشور )
2- تفكيك مستثنيات و منابع ملي پلاكها با توجه به تشخيص كارشناسان ارائه دهنده و نقشه بردار
3- تفكيك نهايي با توجه به قطعيت يافتن آگهي و يا رأي كميسيون ماده 56 و يا ماده واحده ( اراضي اختلافي موضوع ماده 56 )
4- تهيه كالك نقشه از اوريجينال نقشه ها و تهيه اوزاليد مربوط و يا بايگلاني آن
5- اعزام ققشه ردار به همراه كارشناس به منظور بزدي از اراضي جهت جراي ماده 13 ببه همراه كارشاس و نقش بردر بت در اجراي پروژه تفكيك مستثنيات انجام زير پروژه هاي ذيل به عهده اداره فني مهندسي مي باشد :
1- نقشه برداري ماده 2
2- موزائيك كردن نقشه ها
3- نقشه برداري مواد 13-39
4- اصلاح و بازنگري نقشه هاي سنواتي همچنين نقشه برداري از اراضي و هماهنگي و نظارت اجراي پروژه هاي ساختماني به عهده اداره مهندسي مي باشد .
اداره حقوقي
رئوس فعاليتهاي اين بخش عبارتند از :
1- دفاع مطلق در مقابل معترضين به عرصه هاي ملي در محاكم قضايي اعم از ديوانعالي كشور و ديوان عالي عدالت اداري
2- طرح دعاوي در دادسراهاي عمومي و انقلاب در محاكم قضايي عليه متجاوزين به عرصه هاي ملي اعم از تصرفات غير قانوني ، چراي غيرمجاز ، حمل چوب و هيزم جنگلي و حمل ذغال مستحصله از درختان جنگلي
3- پي گيري نسبت به اقداماتي كه جنبه حقوقي داشتته و مستلزم دفاع از اداره كل منابع طبيعي باشد
4- ركت در جلسات و كميسيونهاي فرعي و اصلي اداره كل در راستاي انجام اعمال قانون مندانه
5- حمايت از همكاران بنا بر موارد اتفاقي در محاكم قضايي و انتظامي
6- تنظيم لوايح و مكاتبات متناسب با نياز اداره كل ممنابع طبييعيي
7- بعضاَ پاسخگويي به شكايات واصله به اداره كل منابع طبيعي
8- راهنمايي و ارشاد مراجعه كنندگاان در خصوص وانين حاكم بر منابع طبيعي در راستاي حفاظت از عرصه هاي ملي
9- پاسخ به استعلامات ارسالي از محاكم قضايي و انتظامي و همچنين مراجع ذيصلاح قانوني
10- شركت در جلسات معاينه محلي و اجراي قرارهااي كارشناسي
11- پي گيري نسبت به اجراي حكامي كه مراحل قطعيتت را طي نموده اند
12- همكاري با سازمان بازرسي كل كشور و ادارات تابعه در راستاي اثبات واقعيت و حقايق
شرح وظايف رئيس اداره امور مالي
1- نظارت بر امور مالي و محاسباتي و نگهداري حسابها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوطه و صحت و سلامت آنها
2- نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر ، اطلاعات و نرم افزارهاي مالي
3- نگهداري و تحويل وجوه و نقدينه ها و سپرده ها و اوراق بهادار
4- نگهداري حساب اموال دولتي و نظارت بر اموال مذكور
5- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف رئيس اداره آموزش و ترويج و مشاركت مردمي
1- مطالعه و برنامه ريزي به منظور تهيه و تدوين نيازهاي آموزشي كاركنان ، مجريان ، و بهره برداران
2- برنامه ريزي جهت اجراي دوره هاي آموزشي مورد نياز مجريان و بهره برداران
3- برنامه ريزي به منظور صدور گواهي آموزشي فراگيران مجري و بهره بردار
4- برآورد بودجه آموزشي ساليانه
5- برنامه ريزي و نظارت بر حسن اجراي دوره آموزشي كاركنان و مجريان طبق سرفصلهاي معين شده
6- برنامه ريزي و نظارت بر آزمونها
7- برنامه ريزي جهت تهيه وسايل كمك آموزشي
8- برنامه ريزي جهت تجهيز كتابخانه
9- برنامه ريزي در تكميل پرونده آموزشي به منظور صدور حكم مأموريت آموزشي كاركنان
10 - هماهنگي و همكاري و ارتباط با دفتر آموزش به منظور اجراي سياست سازمان
11- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف معاون فني
1- مطالعه و بررسي برنامه ريزي جهت تبيين نياز ها و تهيه طرحهاي شناسايي و مطالعاتي منابع طبيعي در زمينه هاي جنگل ، مرتع ، بيابان
2- تعيين و برآورد اعتبارات طرحهاي اجرايي
3- برنامه ريزي جهت تدوين برنامه هاي 5 ساله توسعه منابع طبيعي استان در قالب اهداف شرح خدمات و اعتبارات
4- اعمال مديريت بر كميته فني اداره كل
5- مطالعه و بررسي و برنامه ريزي و نظارت و تصويب و اجراي طرحهاي جنگلداري ، مرتع داري و بيابان زدايي
6- نظارت بر هسته نظارت و ارزشيابي عملكرد اداره كل منابع طبيعي
7- نظارت بر عملكرد اجرايي ادارات زير مجموعه
8- مطالعه و برنامه ريزي در راستاي تدوين سياستهاي اجرايي واحدهاي فني اداره كل
9- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف كارشناس مسؤل روابط عمومي
1- نظارت و كنترل كليه فعاليتهاي كارشناسي و كمك كارشناسي روابط عمومي در سطح استان و ارائه گزارش
2- تنظيم و ارائه برنامه ساليانه امور ارتباطات ، تبليغات ، انتشارات ، افكار سنجي و ...
3- بهزه مند از نظرات كارشناسي و كمك كارشناسي براي مشاركت ، بهينه سازي و تسريع در پيگيري امور محوله
4- برنامه ريزي و پيگيري تهيه و چاپ مواد انتشاراتي مورد نياز از قبيل كتاب، پوستر ، بروشور ، تراكت و ...
5- پيش بيني برآورد نيازها و اقدامات بر اساس برنامه ساليانه
6- مطالعه مداوم در وظايف به منظور بهينه سازي و ارتقاء كيفيت فعاليتها
7- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
شرح وظايف كارشناس مسؤل حراست
1- مديريت در امر حفاظت از اسناد و مدارك و اماكن و محيط هاي تحت پوشش
2- تأمين و انجام اموري كه مربوط به مشاغل حساس مي باشد
3- بررسي و اعمال نظر در خصوص صلاحيت همكاران
4- مديريت در امر حفاظت فيزيكي و رسيدگي به شكايات مربوطه
5- تأمين امنيت محيط و محيطهاي تحت پوشش با تدابير لازم
6- بازرسي از واحدهاي تحت پوشش جهت شناسايي مشكلات و معضلات
7- شناسايي و كنترل عوامل مشكوك و پيشگيري هر گونه نارضايتيدر محيط
8- اطلاع رساني لازم براي دستگاه و بالاخص مديريت محيط
9- نظارت بر انجام كليه امور مربوط به حفاظت پرسنلي
10- ارائه مشاوره هاي لازم در حيطه وظايف حراست براي مديريت دستگاه
11- انجام ساير امور طبق دستور وقام ومافوق
شرح وظايف رئيس منابع طبيعي شهرستان
1- شركت در اجراء مقررات ماده 2 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگلها و مراتع و ساير كميسيونهايي كه برابر قانون به عهده اداره منابع
طبيعي شهرستان مي باشد نظير كميسيون ماده 34 طرح طوبي
2- حفظ و حراست از جنگلها و مراتع و پاركها و تفرجگاههاي جنگلي موجود در حوزه استحفاظي
3- نظارت بر حسن اجراي طرحهاي جنگل كاري و توليد بذور ، نهال ، مرتعداري ، تثبيت شن و بهرهبرداري
4- تهيه و تنظيم برنامه ها و پروژه هاي لازم متناسب با حوزه استحفاظي و پيگيري و تصويب و تأمين اعتبار لازم
5- پيگيري اجراي مقررات 13 و 39 در خصوص صدور سند و مالكيت اراضي ملي از طريق اداره ثبت اسناد
6- جمع آوري اطلاعات لازم و آمارهاي مورد نياز در خصوص طرحهاي موجود در شهرستان پيگيري صدور پروانه چراي دام از طريق مميزي و
تنسيق مراتع و قوانين و مقررات
7- ساماندهي نيروهاو امكانات اداره در راستاي وظايف محوله و كنترل و نظارت بر حسن انجام وظايف افراد ايجاد هماهنگي پرسنل اداره
8- شركت در جلسات مسؤلين شهرستان ، شوراي اداري ، شوراي كشاورزي و شوراي هماهنگي جهاد كشاورزي
9- انجام ساير امور طبق دستور مقام مافوق
اهداف و وظايف اداره فني حفاظت و حمايت استان
1- تحقق بخشيدن به اهداف سازمان شامل : حفظ ، احياء ، توسعه و بهره برداري از منابع طبيعي استان
2- حفظ حقوق و اعمال حاكميت دولت بر عرصه هاي ملي و منابع طبيعي استان
3- كنترل عوامل تخريب و كمك به توسعه پايدار منابع طبيعي
4- اعمال اصول حفاظتي در طرح هاي اجرايي
5- استفاده از فن آوريهاي نوين در امر حفاظت ،اطفاء حريق ، مبارزه با آفات بيماريها و ...
6- شناسايي وضعيت استعداد منابع طبيعي و تهيه نقشه هاي حفاظتي استان
7- انجام مطالعات طرح جامع حفاظت استان
8- جلب مشاركت مردم و دستگاههاي دولتي و غير دولتي