عملکرد سال۱۳۹۹ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان

عملکرد یک دستگاه اجرایی تابعی از امکانات، اعتبارات، محدودیت­ها و دیدگاه­ های مدیریتی خواهد بود، این در حالیست که تغییر نگرش بنیادی از مباحث اعتباری به سرمایه­ ی انسانی به عنوان یک اهرم قدرتمند در پویایی سیستم مورد توجه برنامه ­ریزان قرار گرفته است و با بررسی تغییرات دوره ­ای عملکرد می­ توان پویایی سیستم را مورد تجزیه تحلیل قرار داد.

گاهاً ملاک ارزیابی مشروط به کل عملکرد نبوده و شاخص ­های که دارای دوره­ ی آماری مملوس ­تری هستند مورد بررسی قرار می­ گیرد بدین منظور جهت بررسی گزارش مدیریتی اقدامات اجرا شده اداره ­کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهار محال و بختیاری در سال ۱۳۹۹ به بررسی و تبیین ۸ اقدام برتر با دوره اجرایی مشخص بدون لحاظ شرایط ادافیکی و فیزیولوژیکی پرداخته شد. 

محوریت انتخاب این ۸ مورد منوط به ادامه­ دار بودن اقدامات در دوره زمانی خاص منتهی به سال ۱۳۹۹ با وابستگی اعتباری نسبتاً مشخص و محوریت نیروی انسانی می­ باشد که گزارش عملکرد این شاخص­ ها به قرار ذیل احصاء و ارائه می­ گردد.

همانگونه که از جدول فوق برداشت می شود حجم اجرا شده اقدامات در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با حجم اجرا شده همان اقدامات در سنوات ماقبل آن از عملکرد اجرایی قابل قبولی برخوردار است که اگر حجم اجرا شده در سنوات قبل را نسبت به حجم کل بر دوره اجرایی منتهی به سال ۱۳۹۸ تقسیم نمائیم میانگین عملکرد سنواتی در دوره مشخص به دست خواهد آمد و در صورت بررسی این شاخص آماری با میانگین اجرا شده سال ۱۳۹۹  می توان نسبت به ارزش­گذاری اقدامات در سال ۱۳۹۹  دست پیدا کرد که جدول عملکردی زیر و نمودار اجرایی ذیل آن تأیید کننده برتری اقدامات در سال ۱۳۹۹ خواهد بود. 

 

 

 البته میانگین به دست آمده از عملکرد سنوات قبل ملاک آماری نسبی جهت مقایسه عملکرد به شمار می ­آید و نشان دهنده ی تغییرات عملکردی سنواتی نبوده است.

گاهاً عملکرد سنواتی پایین تر و یا بالاتر از میانگین عملکرد دوره ی آماری خواهد بود، همانگونه که در نمودار ذیل قابل مشاهده می باشد عملکرد کاداستر در سال­های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ و همچنین ۱۳۹۷ پایین­ تر از میانگین عملکردی و در سال­های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸ بالاتر از عملکرد سنواتی بوده با این حال عملکرد مقایسه ای سال ۱۳۹۹ پروژه مذکور در مقایسه با سال ۱۳۹۸ از رشد ۴۳ درصدی بر خوردار می باشد.

این روند در پروژه جنگلکاری اقتصادی نیز مشاهده می­ شود با این تفاوت که تنها در سال ۱۳۹۷ اجرای پروژه مذکور کمتر از میانگین بوده با این حال مطابق نمودار ذیل رشد عملکردی سال ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن از رشد ۴۵ درصدی برخوردار می باشد.

 

با این حال نمی توان منکر این موضوع شد که عملکرد اجرایی در سال های قبل الزاماً کمتر از سال مورد بررسی باشد.

همانگونه که از نمودار زیر می توان استنباط داشت کشت گیاهان دارویی در سال ۱۳۹۷ فراتر از سال ۱۳۹۹ بوده با این وجود عملکرد سال ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل از رشد ۵۶ درصدی برخوردار بوده و در مجموع در سه نمودار فوق در میانگین شاخص­ ها از برتری مشهودتری برخوردار می ­باشد. 

شایان ذکر است در تفسیر این گزارش، تغییرات اعتباری مورد توجه قرار نگرفته و در صورت بررسی این تغییرات همانگونه که در جدول ذیل قابل بررسی است اعتبارات سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ در مصوب از کاهش ۲۳ درصدی و در تخصیص از کاهش ۲۹.۹ درصدی برخوردار بوده که با لحاظ نمودن این مهم می­تواند بر اثرگذاری برنامه­ های مدیریتی مهر تأییدی باشد، به هرحال با افزایش تحریم­ های ظالمانه استکبار جهانی می­ توان با تغییر تاکتیک های مدیریتی در مسیر توسعه کشور گام ­های بنیادی برداشت، هرچند بازخوردهای دوره ­ای می تواند در اصلاح این روش­ها موثر باشد اما برنامه ­های انگیزشی نهادهای نظارتی و سیاستگذاری، پشتوانه­ ای مستحکم در برداشتن گام­ های جدید و روبه جلو به شمار می ­آید.